Middenin Hilversum ligt de oude haven. De haven ligt ver onder het straatniveau van de aangrenzende Havenstraat. Het enorme hoogteverschil is op een inventieve wijze gebruikt voor een bunkerinstallatie voor zout en zand. De bouw begon in de Tweede Wereldoorlog, maar werd vervolgens stilgelegd en pas in 1946 voltooid. De installatie heeft nog geen veertig jaar gefunctioneerd. Tegenwoordig biedt het monumentale gebouw onderdak aan aquariumspeciaalzaak Rifwachter Aquaria.
Landelijk bekend
De eigenaar van deze bijzondere aquariumzaak, waar naast aquaria ook veel verschillende soorten vissen en toebehoren verkocht worden, is John Banning. John was voordat hij begon met zijn zaak, organisatieadviseur. Op een gegeven moment is hij zijn hart gaan volgen en heeft hij van z’n hobby z’n werk gemaakt. De winkel geniet landelijke bekendheid onder visliefhebbers.
Boekhouder met twee benen op de grond
John Banning: “Ik had eerst een accountant, maar eigenlijk was het meer een administrateur. Dat is prima, maar noem jezelf dan niet zo. Zo vind ik het belangrijk dat je als boekhouder, accountant of hoe je je ook noemt, met twee benen op de grond staat. Al met al is het hogere wiskunde en zijn de zogenaamde belastingvoordeeltjes ook zeer beperkt. Danny geeft daar een reëel en goed beeld van en dat spreekt me aan.”
Eerst klant, toen leverancier
John: “Eigenlijk was Danny eerst klant, voordat hij mijn boekhouder is geworden. We spraken elkaar al over aquaria en vissoorten. Tussendoor zijn we wel eens inhoudelijk met elkaar gaan praten over de financiën en de belastingtechnische kan van mijn bedrijf. Zo is de relatie ontstaan.“
Volledig dienstenpakket op maat gemaakt
Danny regelt voor mij de loonadministratie, is de tussenpersoon voor de belastingdienst voor al mijn belastingzaken en aangiften en daarnaast spar ik met hem regelmatig over de bedrijfseconomische kant van de zaak en de gevolgen die dat heeft voor de belastingtechnische kant van de zaak. Het meeste lever ik kant en klaar aan, omdat dat ook mijn achtergrond is. Danny heeft zijn werkwijze helemaal laten aansluiten op die van mij en dat werkt erg goed. Ik heb zelf een soort boekhoudpakket gebouwd in Excel en Danny begrijpt dat en werkt ermee. Zo zorgt hij ervoor dat ik aan mijn aan burgerplicht voldoe, maar dat het privé ook goed geregeld is.
Danny: Van klant naar leverancier
Komt even langs om visspullen te halen en voor je het weet ben je twee uur aan het sparren over de toekomst van de winkel.
Meedenken en -voelen
In 2009 was John begonnen met een grote verbouwing van het monumentale pand om meer ruimte te creëren. Alleen kwam daarna crisis die een grote invloed had op het gedrag van klanten, werd John ernstig ziek en kwamen er een aantal concurrenten bij. Toen was het noodzaak om bij te sturen op financieel gebied. Daarover kon en kan John goed sparren met Danny. Het verschil met een groot kantoor is het meevoelen en meedenken. John: “Dat is plezant. Daar hoef ik niet per sé altijd voor te betalen. Dat komt omdat hij klant is en ook visliefhebber en een persoonlijk en prettig mens. Ook kan ik hem ’s avonds bellen als het nodig is. Integer, rustig, betrouwbaar, ter zake doende, aimabel. Zo zou ik Danny omschrijven in een paar steekwoorden.“
Ruimte voor verbetering
“Danny kan niet alles weten. Hele specialistische vragen, bijvoorbeeld over onroerend goed planning, moet hij ook inkopen. Hij weet wel waar hij dan moet zijn. Dan maken we een projectteam en gaan ermee aan de slag. Danny weet waar hij de mosterd moet halen.”, aldus John.
Simpeler kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker
John: “Het grote voordeel met Danny is dat ik hem bedrijfseconomisch niet zo veel hoef uit te leggen. Wat ik lastig vind is de vertaling naar de fiscale zaken. Een voorbeeldje is de vergoeding voor avondeten. Om die bonnen allemaal uit te zoeken is te veel werk. Dan maken we gebruik van de fiscale regelingen die minder tijd kosten. Dat scheelt mij werk, maar zorgt er wel voor dat alles goed geregeld is.”